Öka varumärkeskännedomen med profilkläder

När funderade du över ditt företags branding senast? Kanske är det dags att ta ett nytt grepp i frågan i syfte att uppnå nya framgångar. Läs mer om branding och profilkläder och hur de kan hjälpa ditt företag.

Branding är ett omfattande begrepp. Dels består det av en rent visuella komponenter, det vill säga ditt företags logotyp och grafiska profil. Det består också av de associationer och värderingar du vill förknippa ditt varumärke med. Kanske vill du att människor ska tänka på sådant som pålitlighet, miljöhänsyn, framsynthet eller var det nu må vara. Ett sätt att jobba med branding är att designa egna profilkläder hos https://www.brandnewprofile.com/se/, kläder som de anställda kan bära, eller som du kan ge bort till kunder.

Designa en logotyp

Kanske är det dags att ta fram en ny logotyp? Logotypen bildar fundamentet i ditt företags grafiska profil. Det är den som ska synas högst upp på hemsidan och på företagets lokaler. Förmodligen ska den också spela en huvudroll på eventuella arbets- eller profilkläder. En riktigt bra logotyp är minnesvärd och fungerar att framställas både i färg och gråskala. Med en riktigt väl utformad logotyp minns människor företaget.

Brainstorma!

Brainstorming är en klassisk metod för att ta fram nya idéer som kan funka väl också när det gäller att ta fram en logotyp. Om ni är ett litet företag passar det utmärkt att ni sätter er ner gemensamt och funderar över vilka värderingar ni vill att logotypen ska signalera.

Sätt loggan på profilkläder

Med loggan klar gäller det förstås att låta den synas i så många olika sammanhang som möjligt. Det bästa tipset är om du ser till att designa profilkläder som folk faktiskt vill använda. Ännu bättre blir det om ditt företags logotyp är tillräckligt snygg för att faktiskt kunna passera som någonting som skulle kunna tryckas upp på en vanlig t-shirt som skulle kunna köpas i en modebutik. Ett exempel på någon som lyckades väl med ett liknande projekt är Elias Bergkvist. En norrländsk mångsysslare som gav sig i kast med att designa egna t-shirts med norrlandsmotiv. Mycket riktigt fick han snart uppmärksamhet i både lokala och riksmedier.